söndag 19 juni 2011

LIVET ÄR


Jag i gräset vid Himmelsberga ( Isabells bild)

Livet är
Livet är ett mystetium
Vem är jag och vem är du?
Hur ska jag vara för att duga?
Ska jag följa strömmen för att bli omtyckt?
Ska jag gå min egen väg trots motgångar?

Jag vill vara jag
Men vem är jag?
hur hittar jag nyckeln till den stängda porten?
Jag vill se vem jag är

Jag vill vara allt som anses gott
Jag vill inte vara självisk
eller dömande
Jag vill vara god och omtyckt
Jag vill känna mig välkommen överallt
och ändå ha min frihet att gå när jag vill

Får jag vara den jag är
när jag någon gång hittar mig?
Jag måste leta under alla lager
av roller som jag har klätt mig i
Vem kommer jag att hitta när jag är naken?
Tänk om det är någon som jag inte gillar?
Hur kommer jag att bli bemött
När de flesta andra ännu inte har klätt av sig?


De här tankarna hade jag i juli 1997 men de är tänkvärda även idag.
Gunn-Britt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar