torsdag 23 juni 2011

VAD JAG SKA GÖRA NÄR JAG SITTER I STYRANDE STÄLLNING

Bild till text av Dom Helder Camaras dikt

När det finns så många fina resurser ska man väl ta vara på dem och låta varje enskilt land eller
region få styra så att det blir blomstrande för att spara till eftervärlden.
jag vill att varje  land ska ha sin egenart, inte likformas. Alla människor är unika, likaså är alla delar av vår värld helt unika, även om det går att hitta liknande saker på andra platser också.

Tänk om världen kunde vara öppen och fri.
Tänk om ingen längre ville tillverka saker som skadar vår jord eller någon levande varelse.
Tänk om ingen längre vill hota eller överfalla andra länder.
Tänk om allt som rövats bort, kunde återlämnas igen.
Tänk om alla gränser försvann.
Tänk om jorden blev hel igen., om alla sår hade läkts.
Tänk om hela samhällssystem upplöstes.
Tänk om alla fick ta för sig  av allt som de behöver.
Tänk om alla straff eller tvångsåtgärder inte används.
Tänk om jorden kunde återgå till ursprungstillståndet.
Tänk om "slavarbete" kunde avskaffas
Tänk om krig inte finns.
Tänk om jag fick bestämma.

Då skulle jag titta över vad som ska avskaffas, antingen det gäller gamla system, åsikter, synsätt,
värderingar och allt som begränsar den enskilda människan.
Ingen ska behöva tvingas till något genom hot och straff. Var och en får själv ta vara på sina kreativa sidor och av egen vilja utveckla det som de vill lära sig mer om.
Det ska inte vara någon frustration över om penningplaceringar går fram eller tillbaka, det är ett system som skadar många strukturer.
Glädje och kreativitet sätter jag i främsta ledet tillsammans med kärlek och medmänsklighet.
Jag vill inte uppmuntra egoism och rofferi.
Istället för pengar kommer ett kärleksfullt bytessystem in.
Alla har sina egna, unika gåvor och alla kan ha något som går att byta mot det önskade.
Människor kan umgås och komma på ännu bättre ideér till hur de unika gåvorna som alla har, kan användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar