måndag 13 juni 2011

MITT RUM

Vilka hemliga rum finns i mitt inre? Jag undrar så hur det der ut där inne i mitt innersta. Jag känner att olika dörrar öppnas. Kanske är det jag själv som öppnar dem varje gång jag inser något som jag inte alls hade en aning om igår?
För varje dag som går, fylls jag av nya intryck, nya idéer. det är fantastiskt så länge jag tycker om det jag gör. Lite tråkigt kan det kännas när jag märker att nu har jag gjort det där som jag trodde att jag inte längre behövde bry mig om.
Jag tror att det är ett alldeles runt rum inne i mig. Det är vitt med vackra guldmönster på väggarna och i taket, som är jättehögt, kupolformat ochgenomskinligt av gnistrande kristall.
Taket kan öppna sig helt mot himlen och då lyser alla stjärnor upp mitt rum på natten.
Inne i mitt rum kan jag sitta eller ligga och låta mig bestrålas av de blinkande sjärnorna, lyssna till den ljuvliga, svaga sången som kommer till mig.
Ibland kan jag sitta och föra samtal med månen som har massor av kuskap att dela med sig av till mig.
Månen har ju bevakat jorden så länge så den måste ha sett och upplevt massor av saker.
I mitt rum har jag också ett tjusigt utformat periskop. Vad ska man med periskop till djupt inne i sitt inre rum?
Ja, jag har det för att kunna se hur det står till i Gaias inre. Jag måste ju kunna hålla kontakt med allt som omger mig när jag sitter där i mitt vackra rum.Jag kan ha samtal med både Gaia, månen och stjärnorna på en gång.
Vi kan ha det riktigt trevligt när vi alla samlas på detta sätt. Gaia har upplevt saker ut sitt perspektiv, inifrån sina känslor och månen har sett allt uppifrån, från ett längre avstånd.
Stjärnorna har väl också kastat ett stjärnöga åt det hållet, men för det mesta är de upptagna med att sjunga och leka, de vill också ha lite roligt.
Jag vet inte hur det skulle kännas att alltid sitta där och titta på vad andra har för sig. Men jag vet ju inte vilka världar och äventyr de ser från den andra sidan. den som inte syns drån jorden.
Lite har de antytt, men de är ganska fnittriga och inte så lite hemlighetsfulla.

Att det finns så många som bara antyder saker. som inte vill tala om vad de har sett eller vad de vet. Kanske är de rädda eller så hittar de inga ord för att förklara vad de vet.
Men det är klart, deras uppfattning kanske inte alls skulle vara min om det var jag som såg det som de har sett.
Vad kan jag göra mer här i mitt rum? Jag kan bara vara. Jag kan fantisera om alla andra världar som finnas.
Ja, när jag nu är här och har kommit igång med att fantisera så är det väl underligt om jag inte skulle hitta på de mest fantastiska sagor om andra sätt att vara, andra former av liv och verkligheter.
I min verklighet finns många "barn", både stora och små som behöver sagor,
något att använda sina tankar och drömmar till istället för att fundera över dagens samhällsproblem och ekonomiska frågor.
Nej, sagorna måste komma tillbaka, ännu mer fantastiska och mer levande än de tidigare har varit.

1 kommentar:

  1. Tycker du att vi behöver sagor, att det saknas drömmar och fantasi?
    Jag vill gärna höra din åsikt både om det och mitt fantiserande.
    Tack.

    SvaraRadera